Verrast was Stephen Petrill, schrijft de nieuwssite van de Ohio State University. Petrill is professor psychologie en coauteur van een studie in het vakblad Personality and Individual Differences, over schoolmotivatie en de oorzaken van het gebrek daaraan. ‘Als kinderen niet graag leren, is de reflex vaak dat iemand hen niet goed motiveert, of dat het kind zelf verantwoordelijk is’, zegt hij. ‘Uit ons onderzoek blijkt evenwel dat persoonlijke erfelijkheids kenmerken een grote impact hebben. Het verschil in leermotivatie tussen (een- entwee-eiige) tweelingen kan gemiddeld voor veertig tot vijftig procent verklaard worden door genetica.’ Voorafgaand aan het onderzoek, een studie bij 13.000 tweelingen in zes landen waaronder Japan, Rusland en Duitsland, dacht Petrill dat de gedeelde omgeving – zoals familie – een belangrijkere invloed had dan genetica. Uit de studie blijkt het tegendeel. Die gedeelde omgeving verklaart slechts drie procent van het verschil. Is graag leren dan grotendeels genetisch bepaald?
…
Verschenen in Knack, 29 april 2015 https://www.knack.be/nieuws/magazine/factchecker/article-normal-1089337.html