Nieuwe Feiten (Radio 1): Recruiter, let op je woorden

Ons onderzoek op Radio 1. Beluister hier:

https://radio1.be/luister/select/nieuwe-feiten/recruiter-let-op-je-woorden

Het taalgebruik in vacatures blijkt een grote invloed te hebben op sollicitanten, zo blijkt uit onderzoek van doctoraatsstudente Aylin Koçak (UGent).  “Bepaalde stereotiepe woorden in vacatures, en ook de manier waarop ze verwoord zijn, kunnen ervoor zorgen dat werkzoekenden minder gaan solliciteren voor een bepaalde functie” zegt Koçak in ‘Nieuwe Feiten’. 


Vooral werkzoekenden ouder dan vijftig blijken gevoelig voor stereotypen en de manier waarop je iets zegt. “Je bent flexibel” komt bijvoorbeeld minder goed over dan “Je kan flexibel werken”.  Werkzoekenden ouder dan 50 denken immers vaker dat anderen hen sowieso niet flexibel vinden. “Dat noemen we in de academische wereld een meta-stereotype. Je denkt dat anderen deze stereotypen over jou hebben.”


Jongeren onder de 30 hebben het dan weer moeilijker met de woorden “punctueel” en “gedisciplineerd”.  Ook hier is er sprake van een meta-stereotype.

Het taalgebruik in vacatures blijkt een grote invloed te hebben op sollicitanten, zo blijkt uit onderzoek van doctoraatsstudente Aylin Koçak (UGent).  “Bepaalde stereotiepe woorden in vacatures, en ook de manier waarop ze verwoord zijn, kunnen ervoor zorgen dat werkzoekenden minder gaan solliciteren voor een bepaalde functie” zegt Koçak in ‘Nieuwe Feiten’. 


Vooral werkzoekenden ouder dan vijftig blijken gevoelig voor stereotypen en de manier waarop je iets zegt. “Je bent flexibel” komt bijvoorbeeld minder goed over dan “Je kan flexibel werken”.  Werkzoekenden ouder dan 50 denken immers vaker dat anderen hen sowieso niet flexibel vinden. “Dat noemen we in de academische wereld een meta-stereotype. Je denkt dat anderen deze stereotypen over jou hebben.”


Jongeren onder de 30 hebben het dan weer moeilijker met de woorden “punctueel” en “gedisciplineerd”.  Ook hier is er sprake van een meta-stereotype.

Referenties:

Koçak, A., Rooman, C., Duyck, W., & Derous, E. (in press). Mind the ad: How personality requirements affect older and younger job seekers’ job attraction. Journal of Occupational and Organizational Psychology. Impact Factor: 4.561. Ranking Q1. PDF available here

Koçak, A., Derous, E., Born, M.P., & Duyck, W. (in press). What (not) to add in your ad: when jobs ads discourage older or younger job seekers to apply. International Journal of Selection and Assessment. Impact Factor: 1.840. Ranking Q3. PDF available here

Comments are closed.

Post Navigation