Van minister die de kwaliteit van het onderwijs zou opkrikken werd Ben Weyts onverwacht crisismanager die vooral de schoolpoorten wilde openhouden. Stoomde hij het onderwijs ook klaar voor de wereld post-corona? Twaalf onderwijsdeskundigen maken het rapport.
Bij de start van de Vlaamse regering in oktober 2019 had de N-VA haar droomdepartement beet. Als de nieuwe onderwijsminister had Ben Weyts steile ambities. Hij zou voluit inzetten op het aanscherpen van de kwaliteit van het onderwijs. Maar luttele maanden later sloeg corona toe.
De voorbije vijftien maanden waren ‘een rollercoaster’, zoals Geert Molenberghs het gebald omschrijft, maar het ergste leed lijkt intussen geleden. Niets staat in de weg van de normale heropening van de scholen, zonder afstands- en mondmaskerregels. Maar hoe zijn Weyts en zijn departement door de crisis gekomen? In zes bedrijven maakt De Standaard een stand van zaken op.
Lees verder op https://www.standaard.be/cnt/dmf20210618_97929773
Verschenen in De Standaard, 19 juni 2021, PDF