n 44 procent van de scholen in het basisonderwijs wordt onvoldoende tijd vrijgemaakt om te lezen. Dat is nefast voor het niveau van het begrijpend lezen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse Onderwijsinspectie. Het legt bloot waar het fout loopt met het begrijpend lezen in het Vlaamse basisonderwijs. ‘Een derde van de basisscholen heeft een eenzijdig of verouderd leesaanbod en in de helft van de scholen wordt niet voor alle klassen voorgelezen’, zegt Lieven Viaene, inspecteur-generaal van de Onderwijsinspectie.
De helft van de scholen blijkt geen aandacht te hebben voor een doordachte leesdidactiek. Daarnaast voldoet amper een op de vijf scholen aan de verwachting om verschillende aspecten van begrijpend lezen op te volgen.
De focus op begrijpend lezen komt er na alarmerende signalen uit de internationale Pirls- en Pisa-onderzoeken. ‘We weten al jaren dat het fout loopt, maar wisten niet wat er in de klas gebeurde’, aldus Viaene. Onderwijsspecialist Wouter Duyck noemt de situatie ‘problematisch’. ‘Er is dringend nood aan een monitoringsysteem.’ (km)
Verschenen in De Standaard, 12 juni 2020, PDF